Direktlänk till inlägg 12 november 2013

Vänskap

Av Sofie Husberg - 12 november 2013 22:03

Det kan inte upprepas för många gånger, vikten, glädjen, värmen o energin du får med dig av en äkta vänskap!


Jag vet inte med er, men jag har flera sorters vänskap  Jag har vänskap som varat länge men som det kan gå år utan kontakt med - ni vet såna ni har speciella band med. Jag har relativt ny vänskap som varat några år och som varit nära min resa på ett sätt andra inte kan förstå och jag har en vänskap som jag har med några av mina släktingar - den som du nog vågat vara mest elak mot men som överlevt den pga blodsbanden. Sen har jag en svunnen vänskap, som jag själv valt bort pga att den gav mig mer förlust än vinst helt enkelt.


Jag har en barndomskamrat, som jag har kontakt med fortfarande och i vissa situationer eller perioder av vårt liv så finner vi behov av att diskutera våra minnen. Minnen om när vi försökta koka makaroner som blev sega för att vi inte visste hur man gjorde, eller när jag gick på toa hemma hos henne o hennes mamma städade - jag öppnade toadörren o klev rätt ner i skurhinken......... men vi har också minnen från kärleksbrev i tonåren o massa jobbigt vi hade med våra föräldrar, sånt som lever kvar.

Idag har jag varit på bandymatch o träffade en annan barndomskompis. Han har känt mig så länge jag kan minnas..... i området vi är uppväxta i så är lojalitet o vänskap något som är få förunnat, men väl uppskattat. När jag fick min första son, 18 år ung, och låg på förlossningen med min 20-åriga pojkvän, vattnet hade gått..... så meddelade sköterskan oss att vi hade tre vänner som stod utanför förlossningen o ville veta hur det var med oss! Den ena träffade jag idag på bandyn, den andra har jag oxå fortfarande kontakt med - den tredje begravde vi i somras. MINNEN! Vänskap! R.I.P.


Jag har gjort en livsresa, och på den vägen stött på några stycken fantastiskai personer. Dom har förstått det liv jag levt, tagit det itll sig och accepterat mig på vägen. Ni vet såna vänner ni kan ringa till 03.47 på natten o ni vet att dom finns där - alltid! För att du delat ditt liv med dom på ett sätt inte många förstår. Han och hon finns alltid för mig, oavsett vad.


Sen har jag sist, men inte minst, vänskapen med min syster. Hon har levt min barndom, hon känner mitt liv, hon har minnen o framtidsdrömmar ingen annan kan ha. Hon känner mig på ett sätt som är speciellt för henne och vår barndom. Hon är livet för mig och jag vet att jag är samma för henne. Hon går liksom utanför detta, för hon är....ja hon är mitt liv.


Den fjärde är vännen du trodde du hade men som svek dig när du behövde den mest. Den vän du lagt ner så mycket energi på, som ringde dig mitt i natten, den som alltid ville ha dina råd, den som krävde din hjälp och som du lade ner massa energi på! Mitt liv har blivit så mycket lyckligare när jag kunde välja bort den vännen, när jag mådde bra nog att orka göra det. 


Idag står jag, trygg i mig själv, med några få vänner och skiter i ett stort socialt nät. Jag är lycklig.


Till syvende o sist inser jag att jag är rik, jag har de vänner jag själv har valt i mitt liv och som gör mitt liv, har valt bort dom som påverkade mig negativt och i o med det kan jag bara flyta med o må bra o njuta just nu! Det är vänskap det! <3


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie Husberg - 15 maj 2014 13:26

För några år sen kände jag att något var helfel i kroppen. Den liksom gick på lågvarv och inget funkade. Ungefär som en motor som håller på o ger upp o behöver nya tändstift kände jag mig. Samtidigt påverkades mitt mående psykiskt något enormt. S...

Av Sofie Husberg - 12 maj 2014 19:13

I normala fall är jag en person som får jättemycket energi av att lyssna på min omgivning, dela med mig av min egen livserfarenhet och ge kärlek. Vara social, ge av mig själv. Det värmer när jag får ett privat meddelande från en vän som behöver stö...

Av Sofie Husberg - 7 maj 2014 18:05

För en som har en kronisk cancersjukdom och problem med struma så måste jag säga att detta är det värsta som drabbat mig!   När hela du fylls av en klump i bröstet som börjar gno, som en snöboll som bara växer o växer ju mer den snurrar.... P...

Av Sofie Husberg - 21 mars 2014 09:45

Jag har märkt en sak som är väldigt känsligt att prata om......... pengar och då framför allt brist på sådana.Vi diskuterar rasism, missbruk, sjukdomar, mobbing, misshandel osv med vetskapen att det är så mångas vardag ser ut. Men sällan eller nästan...

Av Sofie Husberg - 5 februari 2014 19:47

I somras flyttade min 20-åriga dotter hemifrån, efter en strulig ungdom där vi många gånger i fler år krockat. På många sätt. I hennes kamp mot att bli vuxen, var det mycket revolt och med min frustration som förälder att vilja hennes bästa, så funge...

Presentation


It´s my life

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Säg gärna vad du vill!


Ovido - Quiz & Flashcards